tisdag 13 augusti 2019

I väntans tider

Dagarna är så konstiga den här veckan. Det är en lång, utdragen nedräkning bara. Till skolstart, jobbstart, förskolestart. Och inte minst till min systers bröllop som är på lördag och där jag ska vara toastmaster. Jag börjar dock äntligen känna mig lite lugnare inför detta. Dels för att jag är ganska förberedd nu, men också för att jag har tänkt tillbaka på olika bröllop jag varit på (och även varit toastmaster på) och insett att det är ju inte sådär ruskigt mycket man kommer ihåg faktiskt. Inga tal som sticker ut, inga spex eller aktiviteter. Inte detaljer iallafall, det är i så fall mer känslan. Och den kan ju inte jag skapa helt själv bara för att jag råkar vara toastmaster. Till syvende och sist så får ju gästerna faktiskt inte roligare än dom gör sig.

Idag har det dessutom regnat hela dagen. Barnen har bara varit inomhus, vilket innebar otroliga mängder uppdämd energi som ville ut nu på kvällen. Irritation, höjda röster och tråkiga ord. Men i morgon är en ny dag som tur är. En dag som kommer inkludera tid utomhus för alla familjemedlemmar, oavsett väder.

Nu ska jag njuta en liten stund av tyst egentid i soffan innan det blir sängen för mig. Jag ska skriva en to-do list för i morgon och försöka släppa allt som snurrar och burrar i huvudet. Hoppas det kan hjälpa att få ner tankarna på pränt. Fasen vad intensivt livet är just nu alltså, och då jobbar jag inte ens. Hur ska det bli när föräldraledigheten är slut? Jag orkar inte ens tänka på det just nu. Det tar vi till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...