torsdag 7 maj 2020

Utvärdering av köpstopp April

En månad till har passerat med råge, och det är dags att sammanfatta hur köpstoppet gått.

Hur har April månad känts?
Detta var ju då månaden när jag återigen börjat jobba, och min hemma-mamma-garderob behövde förändras något. Nu har jag ju dock haft sån "tur" att jag inte behöver vara på kontoret, så mina hemma-kläder funkar fortfarande helt okej. Det finns inget jag direkt känt något behov av att köpa, så det har faktiskt än så länge inte varit någon större uppoffring.

Har något varit extra svårt/jobbigt?
Jag har faktiskt fuskat, även denna månad. Men det är nog sista gången för det jag lärt mig av de enstaka klädinköp jag trots allt gjort till mig själv under dessa månader är att det är kläder jag inte behövt eller ens velat ha, utan jag har köpt dem som en reaktion på något, baserat på känslor eller tristess eller en akut upplevelse av att jag måste förnya mig. Den tröjan jag köpte förra månaden har jag redan gett bort, använde den inte ens en gång. Och den jag köpte nu i april har jag inte heller använt. Båda två var på rea och köpta online, det kan ju också vara en liten ledtråd till psykologin bakom mitt beteende.
Sen inser jag också att jag lägger över en hel del av konsumtionen på saker till barnen istället för till mig själv. Eller inte saker, jag menar kläder. Det är inte mycket jag köper, men helt klart mer än de behöver.

Har något varit extra lätt/roligt?
Jag plockade fram vårkläderna för några dagar sen, och i samband med det passade jag på att rensa ut, både av det som skulle läggas undan och det som skulle tas fram. Och det gick ovanligt lätt! Jag börjar liksom se på min garderob ur ett lite större perspektiv tror jag. Jag trodde att känslan av att inte få köpa nya kläder skulle göra att jag höll kvar hårdare i de plagg jag redan har, men det är snarare tvärtom. Jag inser att jag inte behöver så mycket! Och definitivt inte kläder som sitter illa eller jag av olika anledningar inte gillar. Jag använder ju inte de plaggen ändå så varför ska de ligga i min garderob och ta plats?

Summering
Det känns fortfarande bra med köpstopp och jag lär mig mer om mig själv för varje dag. Jag hoppas på att Maj ska bli en månad som jag klarar helt utan minsta fusk, då blir jag stolt över mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...