torsdag 9 mars 2023

Tack för att det finns såna som inte är som jag

 Var på lunchdejt idag med en kollega som är mammaledig. En underbar fyramånaders baby hade hon med sig, åh vad man minns den gosiga och snosiga tiden. En luden bebishjässa att sniffa på, de stora ögonen som förundras över allting, och de otroliga leendena som kan avfyras precis när som helst och gör att man fullkomligt smälter. Men var sak har sin tid och jag har haft tre underbara bebisperioder och är nöjd så, vilket jag är glad över. Ingen livmoder som började skrika där mitt i lunchen alltså, thank god. 

Det blev ju en del jobbsnack såklart, hon var inte alls uppdaterad om alla förändringar som skett och blev nog lite chockad över en del saker. Och jag blev förvånad över hur dåligt vår gemensamma chef hade uppdaterat henne. Men det var väldigt kul att träffas, jag hade ärligt talat inte så många nära kollegor den sista tiden så jag insåg att jag verkligen saknat henne. Och ibland är det bara så skönt att umgås med någon som är tio år yngre än en själv. Man får andra perspektiv, nya referensramar, uttrycker sig på ett annat sätt. Det blev så tydligt eftersom jag kvällen innan hade haft bokklubbsträff och där är vi fem tjejer i 40-års åldern med lika gamla barn och ibland blir snacket då rätt förutsägbart. Det handlar mer om att bekräfta varandra i sin nuvarande livssituation och såklart stötta varandra och sådär, men om man är med någon i en annan livsfas kan man istället bli ifrågasatt, behövd, inspirerad eller fascinerad på ett sätt som åtminstone just idag gav mig väldigt mycket energi. När man dessutom kommer från olika länder och har haft brutalt olika uppväxt blir det bara ännu mer intressant. 

Och det är en insikt jag bär med mig från idag; att jag verkligen uppskattar mångfald i mitt liv. Ålder, språk, samhällsklass, bakgrund, kultur, kön. Jag kan absolut se att jag vuxit upp väldigt långt från detta; min vardag som liten var väldigt begränsad och homogen. Men mina studier och mitt yrkesliv har tvingat mig att öppna upp och gett mig så många fina erfarenheter och relationer. Det har varit väldigt svårt ibland och jag har många gånger varit väldigt obekväm, men det är ju av just sådana situationer man utvecklas. Alltså, mångfald står på kravlistan för en framtida arbetsplats eller sysselsättning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...