torsdag 19 december 2019

Förberedelser inför köpstoppet- behov att tillgodose innan och när ett köpstopp kanske måste brytas

Efter att jag bestämt mig för att ha köpstopp nästa år så har jag funderat lite över vilka behov jag haft och köpt på mig en del sånt jag tyckte att jag saknade. Bland annat investerade jag i nya regn-/skalkläder som var rejält dyra jämfört med vad jag haft tidigare, men eftersom jag använt dem varje dag sen jag fick hem dem för över en månad sen så känner jag redan nu att det var ett bra  och motiverat köp. Jag har också köpt på mig underkläder och strumpor, en ny baddräkt och nya löparskor (även om jag bara går i dem). Jag försöker fundera över behoven för ett helt år framöver och om det är något mer jag ska införskaffa som jag verkligen kommer att ha användning för nästa år och sakna om jag inte har det. Jag tror det får bli några linnen och bas t-shirts också kanske, men annars är nog det mesta fixat.

Jag funderar lite på hur jag ska göra om jag kommer igång med min träning inomhus, som jag hoppas och planerar att göra. i så fall saknar jag bra träningsskor att ha inne på exempelvis jympapass. Samtidigt vill jag inte köpa det nu och riskera att de blir oanvända om jag inte alls får till träningen. Så om den situationen skulle inträffa, då kommer jag kanske bryta mitt köpstopp för ett skoinköp. Men då skall det till att jag har gått på minst 10 pass först för att verkligen bevisa att jag är igång och att behovet av nya skor finns.

En annan fundering är om något går sönder och inte går att laga. Då får jag väl göra en bedömning om det är värt att bryta köpstoppet för att köpa en ny grej. Jag tänker att det skulle kunna vara sånt som att datorladdaren lägger av, mobilen blir stulen, solglasögonen eller de vanliga glasögonen knäcks…ja såna saker helt enkelt. Det går ju inte att förutspå, men händer det så löser jag det då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...