tisdag 17 december 2019

Förberedelser inför köpstoppet- motivation

Jag har läst på en del om hur andra förberett sig för att ha köpstopp under en period, och fått följande tips:
  • Ha motivationen klar för dig. Varför vill du ha köpstopp?
  • Sätt upp tydliga reglar som kommer funka med dina förutsättningar
  • Se över om du har några behov att tillgodose innan köpstoppet sätter igång

Vi börjar med motivationen!

Ekonomi
Efter ganska lång tid som föräldrarledig känner jag hur pengarna har tickat iväg. Jag har levt ungefär som tidigare och inte gjort några stora ändringar i min konsumtion och mina vanor (bortsett från luncher ute), och tidigare hade jag alltid en rejäl slant kvar i slutet av månaden som jag kunde spara, men nu går det i princip plus minus noll varje månad. Det betyder inte att jag sitter i nån sjö alls, min sambos inkomst täcker upp familjens behov mer än val, men det är själva känslan av att ha mindre pengar och att inte längre kunna ha ett eget sparande som jag inte gillar. Det stressar mig faktiskt riktigt mycket. Och eftersom jag inte vill jobba heltid direkt när jag återgår till jobbet så kommer inkomsten bli lägre än tidigare och då behöver jag hitta ett annat sätt att spara pengar på.

Stoppa inflödet av saker och kläder
Som jag tidigare varit inne på så har vi alldeles för mycket saker hemma hos oss. Det finns inte tid att använda allt, varför ska vi då ha dem? Många saker är inte aktuella längre, passar inte, har vi dubbletter av, osv. Och att hålla ordning på grejerna tar så mycket tid och energi som jag mycket hellre lägger på annat.

Få en bättre bild av vad jag redan har

Jag ser fram emot att gå på shoppingrunda i min egen garderob. Hitta accessoarer jag inte brukar använda, stryka sånt jag aldrig brukar orka stryka och kombinera plagg som jag inte tänkt på tidigare. Och när det kommer till prylar så finns det spel som definitivt kan spelas igen, böcker som står olästa i bokhyllan, pysselprojekt som inte blivit uppstartade osv. För underhållningens skull behövs alltså definitivt inget nytt.

Det känns bra för miljön
Jag har definitivt klimatångest och känner ett stort ansvar att ändra mina vanor för att bryta den negativa riktning vi har börjat ta med vår planet. Jag tror definitivt på individens roll i det hela, och även om politiker, forskare och företagsledare behöver ta stort ansvar och agera så tror jag att detta måste börja ”underifrån” med den enskilda människan. Företag producerar det som efterfrågas, om vi slutar köpa skiten så kommer den sluta tillverkas. Om vi efterfrågar fler och bättre plattformar för secondhand handel och återbruk så kommer det att skapas. Och om vi kan börja kritisera och genomskåda dagens influensers så att de tappar följare när de förespråkar en ohållbar livsstil så kommer de att få tänka om och agera annorlunda. Men- jag måste ändå understryka att för min del är miljön inte det huvudsakliga skälet till köpstopp den här gången, det blir mer en bonus.

Lägga tiden på annat som känns viktigare

Egentligen avskyr jag att shoppa. Köpcentran och gallerior är hemska om du frågar mig, och definitivt om man har barn med sig. Att handla på nätet är något trevligare, men ärligt talat så är det ju ofta en chansning där man mer än en gång fått hem saker som man inte skulle köpt om man såg det på riktigt i en butik. Och då ska man ta sig tiden att packa in varan igen och gå och skicka tillbaka den. Oftast inte jättekrångligt, men ändå nått som ska göras, för gör man inte det så har man verkligen slängt pengar i sjön på nånting som inte blir använt utan bara tar upp plats i hemmet. Och sen inte minst så slukar det tid att scrolla runt på websidor, jämföra, leta rabattkoder kanske, eller handla via sidor som ger återbäring för att kunna tjäna en hacka samtidigt som man gör av med pengar. Nej, jag vill inte ens behöva lägga tid på att fundera över om jag har ett behov. Det kanske jag har, men om jag inte får köpa nånting så spelar ju det behovet ingen roll. Då får jag antingen bita ihop och klara mig utan eller hitta en annan lösning. Och tid är ju en ”lyxvara” om något. Det finns massor av saker jag önskar att jag hade mer tid för, men konsumtion är inte en av dem. Förhoppningsvis kommer jag istället frigöra tid som jag kan använda klokare för att må bättre och ha roligare.

Personlig utveckling
Kanske kan man sammanfatta alla punkterna ovan med att jag tror att mitt år med köpstopp kommer att leda till att jag utvecklas och lär känna mig själv som person. Vem är jag om jag inte konsumerar? Vad kommer jag att välja att göra med min tid och mina pengar? Vilka reaktioner kommer jag att stöta på, och hur kommer jag att hantera dem? Hur kommer jag att känna mig; utanför? Stark? Tramsig? Uttråkad? Det blir spännande att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...