onsdag 4 mars 2020

Utvärdering köpstopp i Februari

Hej!

Dags för Februari månads utvärdering av köpstoppet.

Hur har Februari känts?
Årets andra månad har passerat och jag fortsätter med mitt köpstopp såklart. Dock har jag brutit mot det. Det var ett medvetet och genomtänkt beslut, men helt ärligt så ångrar jag nog ändå det lite grann.
Jag har så smått kommit igång och börjat träna igen, och vill gärna gå på spinning. Jag tycker det känns så mycket bättre att ha spinningskor med hårdare sula jämför med vanliga gympadojor, men mina gamla spinningskor har gått upp i rök och de var dessutom för små. Så jag köpte ett par begagnade på tradera. De passade bra, var snygga och på det hela är jag nöjd med mitt köp. Men egentligen tänker jag nu i efterhand att jag lika gärna kunde väntat. Jag kommer inte träna spinning flera dagar i veckan. Jag hade klarat mig med gympadojor. Det handlar inte om pengar, dessa var ju billiga, men bara själva grejen att man intalar sig att man behöver vissa saker för att kunna göra en viss aktivitet. Och jag hade ju köpstopp. Var detta så himla viktigt att jag verkligen behövde bryta det? Nej. Dessutom "slank det med" en pilatesboll av rena farten. 30 kr var ju ett fyndpris, och min gamla har ju gått sönder, men ändå.

Och jag har dessutom ännu en sak att bekänna. Jag har även köpt en bok. En bok med titeln "Ordning hemma". Haha, oh the irony! Jag vill alltså VERKLIGEN komma i ordning. Rensa ut. Få koll på läget. Men jag har ALDRIG energin när tiden finns. Så jag tänker att jag läser lite om ordning istället, så kanske det händer av sig själv nån dag. Suck och stön.

Något som varit jobbigt/negativt?
Ja att inte klara att stå emot köpinpulserna är såklart jobbigt. Att man säljer in något så bra för sig själv att man går på det. Och så är det ju så med nätauktioner att det finns en deadline, och DET är inte bra för mitt köpbeteende.

Något som varit lätt/positivt?
Ja alltså egentligen tycker jag inte det är så svårt att låta bli att köpa saker, så länge jag inte utsätter mig för onödiga "frestelser". Och nu har till och med "shoppinglusten" när det kommer till mat och saker som finns i matbutiker börjat avta, alltså sånt som jag faktiskt "får lov" att köpa. Men just nu behöver jag absolut ingenting och det är en skön känsla.

Så, hur sammanfattar man månaden då? Jag är nog ändå ganska nöjd. Att tro att man ska kunna hoppa på en sån här grej utan att ta några felsteg är nog naivt. Det är bara att köra vidare, med lite fler lärdomar i bagaget. Nu är det ny månad, pepp pepp!

//C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...