måndag 30 mars 2020

Utvärdering köpstopp Mars

Dags för Mars månads utvärdering av köpstoppet.

Hur har Mars känts?
Den här månaden har ju totalt dominerats av coronavirusets framfart och den ekonomiska skakighet som följer i dess spår. Man har med andra ord inte lockats till shopping och överkonsumtion precis, utan snarare fått en ökad vilja att hålla koll på vart pengarna går. Ändå har jag brutit mot mitt köpstopp även denna månad. Mitt i all deppig rapportering på tv så fastnade jag för tv-reporterns blus och tog reda på var den kom ifrån. Det var halva priset på den så jag sa ja tack och klickade hem den. Det är faktiskt inte ens ett köp jag ångrar, trots att det var väldigt onödigt och väldigt spontant. Men jag behövde den ytliga guldkanten där och då. Och när jag fick hem den och provade och den faktiskt var riktigt fin, ja då blev jag riktigt nöjd. Jag ska ha den när jag börjar jobba igen nästa vecka tänkte jag (och hur knasigt det känns att börja jobba igen efter föräldraledigheten när hela världen är uppåner, ja det är ett helt annat inlägg).

Något som varit jobbigt/negativt?
Nej den här månaden har flutit på bra. Jag har inte lidit av att ha köpstopp och inte varit särskilt frestad av någonting. 
Däremot är det lite störigt att den loppisen jag tänkte boka in mig på nu vår för att bli av med ett rejält lass grejer har blivit inställd tills vidare. Det är ju dock en bakluckeloppis så man kan ju hoppas att den öppnar snart eftersom det ju trots allt är utomhus.

Något som varit lätt/positivt?
Jag går betydligt mer sällan in på webshoppar numera, kastar all reklam direkt och slutar följa alla som försöker sälja saker på ett eller annat sätt. Det intresserar mig helt enkelt inte längre.


Summering
Mars har varit en bra månad ur ett köpstoppsperspektiv. Det har blivit en hel del mat, men så har vi ju varit hemma hela familjen vid betydligt fler måltider än vanligt nästan hela månaden. Och mat ingår ju inte i köpstoppet så det är ju egentligen inte relevant, bara något att reflektera över.


Japp, då kör vi vidare så här in i april då! Woop woop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mammatankar

 Jag gläntar på dörren till min äldstas rum. Hör att han andas tungt. Han har somnat. Jag går ändå in och kryper upp till honom i hans lofts...